پرستاری از نوزاد نارس

پرستار و مراقب کودک در منزل نگهداری و مراقبت از کودک

پرستاری از نوزاد نارس

۴ بازديد
پرستاری از نوزاد نارس
به‌دنیاآوردن یک نوزاد نارس به‌خودی‌خود می‌تواند استرس زیادی را به همراه داشته باشد. اگر بخواهید فرزندتان را در خانه نگهداری کنید، احتمالا استرس شما چندین برابر می‌شود و ترس زیادی را به همراه خواهد داشت. اکثر والدین نمی‌توانند از پس مشکلات مراقبت از کودک تازه متولد شده به‌تنهایی بر بیایند و برای کمک به یک پرستار نیاز خواهند داشت.

چه نوزادانی نارس به حساب می‌آیند؟

اگر نوزاد شما قبل از هفته 37 بارداری به دنیا بیاید، نارس محسوب می‌شود. بر اساس گزارشاتی که اعلام شده، نوزادان نارس در سه دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. Late preterm: نوزادانی هستند که بین هفته 34 تا 36 به دنیا می‌آیند.
  2. Moderately preterm: نوزادانی هستند که بین هفته 32 تا 34 به دنیا می‌آیند.
  3. Very preterm: نوزادانی که زودتر از هفته 32 به دنیا می‌آیند.
  4. Extremely preterm: این نوزادان در هفته 25 بارداری یا قبل از آن متولد می‌شوند.
هر چه نوزاد شما زودتر به دنیا بیاید، کوچک‌تر خواهد بود. در این مواقع، معمولا سر او نسبت به بقیه اعضای بدنش بزرگتر به نظر رسیده و چربی کمتری خواهد داشت. به دلیل وجود چربی بسیار کم، پوست او نازک‌ و شفاف‌تر بوده و ممکن است رگ‌های خونی زیر پوست مشخص باشند. همچنین ممکن است موهای لانوگو که در رحم رشد می‌کند نیز در پشت و شانه‌های او دیده شوند که در نوزادان معمولی در بدو تولد یا کمی بعد از آن می‌ریزند.

در هنگام پرستاری از نوزاد نارس در منزل چه نکاتی باید رعایت شود؟

پرستاری از نوزاد نارس

وقتی که تصمیم می‌گیرید کودک خود را به‌جای بیمارستان در منزل نگهداری کنید، باید یک سری نکات را به طور حتم رعایت کنید تا سلامت نوزاد تضمین شود که این نکات به شرح زیر هستند:

به طور معمول، همه نوزادان ممکن است در ابتدا چندین ساعت بخوابند. نوزادان نارس کاملاً متفاوت هستند، وقتی به خواب آنها توجه کنید متوجه می شوید که الگوی خواب آنها کاملاً متفاوت است و ممکن است چندین بار در طول خواب از خواب بیدار شوند. اگر می خواهید کودکتان از خواب عمیق لذت ببرد، باید هر گونه صدای محیط را حذف کنید و او را در مکانی با نور کم قرار دهید.
دمای محیطی که نوزاد در آن می‌ماند، بسیار مهم است. باید دقت کنید که نوزادان معمولا می‌توانند کمی دمای بدن خود را کنترل کنند که این ویژگی در نوزادان نارس وجود ندارد؛ به‌خاطر همین زودتر سردشان می‌شود. برای این کار، می‌توانید یک پتوی نازک به دور او بپیچید یا لباس‌های ضخیم‌تری به او بپوشانید. اگر حس کردید که بیش از حد گرم شده است، می‌توانید از لباس‌های او کم کنید.
پوست این نوزادان بسیار حساس و تحریک پذیر است. بنابراین، زمان صرف شده برای شستشو و حمام باید کاهش یابد.

مهارت‌های مراقبت از نوزاد نارس

پرستاری از نوزاد نارس

نوزادان نارس، احتمالاً در 2 سال اول زندگی خود به مراقبت ویژه‌‌ای نیاز دارند؛ به ویژه اگر هنگام تولد وزن آن‌ها کمتر از 1.4 کیلوگرم باشد. زمانی که فرزند خود را از بیمارستان به خانه می‌آورید، می‌توانید با رعایت تنها چند نکته به سلامت، رشد و تکامل او کمک کنید. در ادامه نکاتی را برای مراقبت‌های نوزاد نارس ارائه کرده‌ایم که به رشد فرزندتان کمک بیشتری می‌کنند:

  • مراجعه به پزشک
پس از ترخیص نوزاد از بیمارستان، فوراً برای مراجعه به متخصص وقت بگیرید. او باید نوزاد را معاینه کند، وزن او را اندازه بگیرد و روند نگهداری او را در خانه برای شما توضیح دهد.

  • تغذیه کودک

مهم ترین نکته برای مراقبت از نوزاد نارس، توجه به تغذیه اوست. در این موارد، شیردهی ممکن است برای کودک شما مناسب نباشد، زیرا کودک به دلیل تاخیر در رشد قادر به تغذیه طبیعی از سینه مادر نیست. علاوه بر این، ممکن است نوزاد خیلی زود به دنیا آمده باشد و مادر شیر کافی برای تغذیه نوزاد نداشته باشد.

  • مراقبت از رشد کودک

نوزادان نارس ممکن است در 2 سال اول زندگی خود به اندازه یک نوزاد کامل رشد نکنند و معمولاً قد و وزن کمتری داشته باشند، اما گاهی با یک جهش رشدی به همسن‌ و سال‌های خود خواهند رسید.
  • سازگاری با برنامه غذایی کودک
اکثر نوزادان نارس به 8 تا 10 بار شیر خوردن در طول روز نیاز دارند. بیش از 4 ساعت بین شیر خوردن فاصله نیندازید، چرا که بدن او دچار کم آبی خواهد شد. معمولا 6 تا 8 بار نیاز به تعویض پوشک در طول روز نشان دهنده رسیدن میزان کافی آب به بدن کودک شما است.
  • شروع برنامه غذایی جامد
در معرفی غذاهای جامد به کودک خود عجله نکنید. شما باید این کار را در عرض 4 تا 6 ماه از تاریخ زایمان کودک خود انجام دهید. نوزادان نارس در هنگام تولد به سرعت نوزادان ترم رشد نمی کنند و ممکن است بهبود توانایی بلع آنها بیشتر طول بکشد.
  • برنامه خواب منظم
اگرچه نوزادان نارس نسبت به نوزادان معمولی تعداد دفعات بیشتری در طول روز می‌خوابند، اما مدت زمان خواب آن‌ها کمتر است. بهتر است کودک نارس خود را به پشت بخوابانید و از خواباندن او روی شکم به طور جدی خودداری کنید.
  • بررسی دید کودک
بینایی کودک خود را به طور منظم بررسی کنید. انحراف چشم در نوزادان نارس شایع تر است و با افزایش سن خود به خود از بین می رود. اگر این مشکل را داشته باشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که او را نزد چشم پزشک ببرید.

  • بررسی شنوایی کودک

احتمال بروز مشکلات شنوایی در نوزادان نارس نسبت به نوزادان معمولی بیشتر است. اگر متوجه شدید که کودک شما صدایتان را نمی‌شنود، سریعا موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.