آرشیو خرداد ماه 1402

پرستار و مراقب کودک در منزل نگهداری و مراقبت از کودک

مراقبت از کودکان هنگام سرماخوردگی و تب

۱۴ بازديد
با آغاز فصل سرما نگرانی خانواده ها در مورد سرما خوردگی کودکان افزایش پیدا می‌ کند. سرماخوردگی در پاییز و زمستان بیشتر شایع است. در اکثر مواقع سرما خوردگی به دلیل انتقال ویروس به بینی، گلو و سینوس ها ایجاد می‌شود بیش از ۱۰۰ نوع ویروس سرماخوردگی مختلف در اطراف ما وجود دارند، بنابراین اگر کودک در مدرسه، خانه یا هر محیط دیگری با این ویروس ها در تماس باشد بیمار خواهد شد.
مراقبت از کودک سرماخورده یکی از مهمترین چالش هایی است که خانواده یا آن روبرو هستند. این نگرانی به ویژه برای پدران و مادران شاغلی که فرصت کمتری برای ماندن در خانه و مراقبت از کودک خود دارند، بیشتر است. بنابراین اگر کودکی دارید که نگران ابتلایش به سرماخوردگی هستید و راه‌های درمانش را نمی‌دانید، این مطلب کمک‌تان خواهد کرد.

سرماخوردگی در کودکان چه علائمی دارد؟

اولین و شایع‌ترین علامت سرماخوردگی کودکان، آبریزش بینی است که در اوایل سرماخوردگی غلظت ترشحات افزایش می‌یابد و رنگ آن به سبز یا زرد تغییر می‌کند. افزایش دمای بدن و تب 38 تا 39 درجه سانتی‌گراد، عطسه‌های پی در پی، کم شدن اشتها، ایجاد اختلال در بلع و جاری شدن آب دهان به خاطر درد گلو، ورم کردن لوزه‌ها و سرفه‌های زیاد از علائم مهم سرماخوردگی کودکان است.

مراقبت از کودک سرماخورده:

اگر بینی کودک شما گرفته است آن را همیشه تمیز نگه دارید و از سرم فیزیولوژی یا قطره کلرور سدیم برای باز شدن آن استفاده نمایید.نگهداری از کودک مبتلا به آسم در زمان سرما خوردگی امری دشوار می باشد زیرا تنگی نفس این کودکان در آن زمان بیشتر می شود. برای بهبود این کودکان در زمان سرماخوردگی باید از دارو های ضد آسم استفاده نمود. اگر کودک شما دچار سرما خوردگی شده است بهتر است از بخار آب کمک بگیرید. تهیه ی یک بخور و افزایش رطوبت هوا می تواند در بهبود کودک موثر باشد.

پیشگیری از سرماخوردگی کودکان

پیشگیری بهتر ازدرمان است، جمله ای که بارها و بارها شنیده اید، بنابراین قبل از اینکه بخواهیم به راه های کنترل، درمان و مراقبت از کودک سرماخورده بپردازیم، بهتر است در مورد پیشگیری از سرماخوردگی کودکان بدانیم:

  • دست های کودک را مرتب بشویید
  • کودک را در تماس با افراد بیمار قرار ندهید
  • مواد سالم و مغذی را در برنامه غذایی کودک قرار دهید
  • مصرف مایعات مختلف را فراموش نکنید
  • کودک را واکسینه کنید

پرهیز غذایی کودک در دوران سرما خوردگی:

برای مراقبت از کودک در زمان سرماخوردگی از غذاهایی که سبب اختلال می شود بپرهیزید. اینن غذا ها شامل غذاهای تند، ترش، انواع ادویه، سرخ کردنی ها و غذاهای محرک می باشد.

برای پایین آوردن تب سرماخوردگی کودکان چه اقداماتی انجام دهیم؟

اگر سن کودک شما کمتر شش ماه است و هنگام سرماخوردگی علاوه بر تب، علائم دیگری داشت، باید این موضوع را با پزشک کودکان در میان بگذارید و از دادن داروهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن به کودکان جلوگیری کنید. برای درمان تب سرماخوردگی کودکان می‌توانید یک اسفنج را با آب ولرم خیس کنید و آن را روی بدن کودک بگذارید. از پوشاندن لباس‌های خیلی گرم جلوگیری کنید و به کمبود آب بدن کودک خود توجه داشته باشید.
اگر تب کودک شما باعث خشکی دهان یا بروز علائم غیر طبیعی شد، باید به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌تواند شامل خشکی بدن، ایجاد لرز، اسهال، حالت تهوع، کاهش اشتها، کم شدن ادرار و رفتارهای غیر نرمال شود. پزشک با تجویز داروهایی متناسب با سن کودک شما، به کاهش تب کمک می‌کند.

روش‌های پیشگیری و راه‌های درمان سرماخوردگی کودکان در فصل تابستان

بسیاری از افراد تصور می‌کنند با اتمام فصل سرما، سرماخوردگی تمام می‌شود، اما باید گفت سرماخوردگی بیماری تمام فصول است و اگر شما به روش‌های پیشگیری از آن اهمیت ندهید، قطعاً در تابستان هم به سرماخوردگی مبتلا خواهید شد. باید همواره به کودکان خود یادآوری کنید که در طول روز چندین بار دست‌های خود را با صابون بشویند و هنگام عطسه یا سرفه با استفاده از دستمال جلوی دهان و بینی خود را بگیرند.
رعایت نکات پیشگیری از سرماخوردگی در تابستان اهمیت زیادی دارد، چرا که ممکن است شما از طریق یک آلودگی کوچک به این بیماری مبتلا شوید. استفاده از کولر در فصل تابستان و فضای خشک داخل خانه موجب گلو درد و خشکی دهان و بینی می‌شود. در نتیجه باید اتاق کودکان را در فصل گرما هم مرطوب نگه داشت. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های درمانی که در این مقاله درباره آن‌ها توضیح دادیم، به درمان و بهبود سرماخوردگی در کودکان اقدام کنید. استفاده صحیح از این روش‌ها می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدنشان هم کمک کند.