آرشیو بهمن ماه 1402

پرستار و مراقب کودک در منزل نگهداری و مراقبت از کودک

علت مشکل بینایی در نوزادان

۶ بازديد
علت مشکل بینایی در نوزادان
نوزاد معمولاً زمانی از مشکل بینایی رنج می برد که در مرحله رشد عضله چشم او مشکلی وجود داشته باشد. نوزادان برای رشد بینایی خود زمان می برند و ممکن است زمانی باشد که او به کمک پزشکی نیاز داشته باشد. بنابراین ضروری است که وقتی کودک شما یک ساله شد، او را به یک معاینه جامع چشم ببرید. تشخیص برای یافتن علت ناهنجاری در صورت وجود ضروری است.
یکی از شایع ترین دلایل مشکلات چشمی در نوزادان یک اختلال ژنتیکی است. این اختلالات ژنتیکی شامل دیسژنزیس بخش قدامی، آلبینیسم، آنیریدیا و آنوفتالمی است. با این حال، اگر در دوران بارداری خود از مواد مخدر یا الکل استفاده می کردید ، کودک شما مشکل چشمی خواهد داشت. یک مشکل چشمی به نام هیپوپلازی عصب بینایی در نوزادی وجود دارد که از مادران دیابتی متولد شده است.

مشکلات بینایی در نوزادان چگونه است؟

علت مشکل بینایی در نوزادان

در اوایل زندگی، برخی از نوزادان دچار مشکلات بینایی مانند ناهماهنگی یا آبریزش چشم می‌شوند که ممکن است مدتی طول بکشد تا برطرف شود، و اکنون به تفصیل درباره این مشکلات بینایی صحبت خواهیم کرد.
چشمان بعضی از نوزادان به صورت نا هماهنگ با یکدیگر حرکت می ‎کند اما این امری طبیعی است زیرا ماهیچه چشمی در نوزادان ضعیف است و طول می ‎کشد تا تقویت شود . با این حال این مسئله تا 3 ماهگی کودک باید به خودی خود برطرف شود.
در برخی از نوزادان، چین‌هایی در گوشه‌های داخلی چشم‌ها وجود دارد که باعث می‌شود چشم‌های نوزاد متقاطع به نظر برسد. همانطور که کودک شما رشد می کند، پوست اضافی اطراف چشم جمع می شود و ظاهر متقاطع برطرف می شود، اما برخی از نوزادان ممکن است نیاز به درمان با پزشک داشته باشند.
چشم نوزادان به طور کامل توانایی تولید اشک ندارد و مجاری اشک آن ها مسدود است و این امر ممکن است باعث خسته به نظر رسیدن چشم های نوزاد شوند. البته این شرایط تا 1 سالگی کودک برطرف خواهد شد.
قرمزی پلک در نوزادان نشان دهنده وجود عفونت در چشم های کودک است . اگر نوزاد در معرض نور زیاد، علائم تحریک کننده از خود نشان می‎ دهد به این دلیل است که چشم های او تحت فشار هستند و همچنین اگر مردمک چشم کودک سفید به نظر برسد، ممکن است نشان دهنده سرطان در نوزاد باشد.اقدامات احتیاطی پرستار کودک که می توانید برای جلوگیری از مشکلات بینایی انجام دهید.

علت مشکل بینایی در نوزادان

اگر کودکشان احتمالاً از مشکلات چشمی رنج می برد، والدین دچار وحشت می شوند. با این حال، برخی اقدامات احتیاطی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از آن رعایت کنید:

  • معاینات دوره ای : پس از اینکه فرزندتان به سه سالگی یا بالاتر رسید، باید او را برای معاینات جامع منظم ببرید. قرار ملاقات هر ساله با پزشک تضمین می کند که کودک شما از مشکل چشمی رنج نمی برد. مشکل بینایی می تواند ناشی از موارد زیادی مانند غربالگری مدرسه، استفاده از دستگاه دیجیتال و غیره باشد.

  • استراحت کنید : بهترین راه برای استراحت بین زمان های نمایش، قانون 20-20-20 است. این قانون به این معنی است که در هر 20 دقیقه کودک شما باید به مدت 20 ثانیه به دنبال چیزی در فاصله 20 فوتی باشد.

  • نور کافی : مطمئن شوید که فرزندتان از دستگاه فقط در اتاقی با نور کافی استفاده می کند. فشار نباید به چشمان او بیاید. همچنین در زمان مطالعه لامپ باید رو به روی میز او باشد نه روی صورتش. صفحه کامپیوتر نباید با انعکاس خیره شود، بلکه باید زاویه دار باشد.

  • زمان محدود صفحه نمایش : آن چشمان جوان نمی توانند زمان زیادی از نمایش را تحمل کنند. بنابراین کودک دو ساله شما نباید بیش از 2 ساعت از دستگاه دیجیتال استفاده کند. در حالی که نوزادان به هیچ وجه نباید از دستگاه دیجیتال استفاده کنند. بهتر است اوقات فراغت را به بازی روی زمین بگذرانید. گذراندن اوقات فراغت کودک در خارج از خانه برای هر جنبه ای از سلامتی او بهترین است. این مطالعه همچنین می گوید که بازی در خارج از خانه می تواند خطر نزدیک بینی را در کودک شما کاهش دهد.

  • محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش : اطمینان حاصل کنید که زمانی که در معرض نور خورشید است، از محافظت کامل در برابر اشعه ماوراء بنفش برخوردار است. بهترین راه محافظت این است که چشمان او را با عینک آفتابی بپوشانید.
در نهایت:
با توجه به آن چه که در متون بالا مطالعه فرمودید اشک‌ریزی بیش از حد، قرمزی، درد، حساسیت به نور، چرک یا شوره در چشم‌های کودک همگی ممکن است نشانه هایی از مشکل بینایی کودکان باشد. یا خارش و ناراحتی می‌تواند علامت آلرژی در کودکان باشد .بنابراین لازم است درصورت مشاهده هریک از علائم و مشکلات فوق حتما مشکل را جدی گرفته و از یک متخصص با تجربه، کمک بگیرید. بدون شک معاینه چشم پزشک جواب صحیح سوالات نگران کننده شما را خواهد داد.

مادر یار کیست و چه وظایفی دارد؟

۸ بازديد
مادر یار کیست و چه وظایفی دارد؟
مادر یار mother helper شخصی است که جهت کمک به والدین کودک برای مدیریت امور منزل و مراقبت از کودکان به صورت مقطعی یا دایمی استخدام می گردد. مسلما این جمله به گوشتان رسیده که “مادر بودن یکی از سخت ترین شغل های جهان است.” بنابراین ، وقتی مادر می شوید ممکن است در بین هزاران مسئولیت جدید و استرس های مختلف ، تعادل زندگی خود را از دست بدهید و در این شرایط احساس سرگردانی را تجربه کنید. زیاد به خود سخت نگیرید و بدانید تمام مادران برای انجام امورات خانواده گاهی نیاز به یک کمک در منزل دارند.
گاهی نگران این موضوع هستید که ممکن است به دلیل مشغله زیاد، نتوانید با کیفیت دلخواه تان به کودکان و وضعیت منزل خود رسیدگی نمایید. در این شرایط یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید استخدام یک مادر یار در منزل است که درکارهای مربوط به کودک و منزل به شما یاری رساند .
ویژگی های که ۱ مادر یار میبایست داشته باشد:
  • قابل اعتماد بودن
  • متعهد بودن و عدم انجام کارهای شخصی در ساعات کار در منزل
  • زمان شناسی و اهمیت به برنامه وقت بندی ای که بوسیله والدین تنظیم شده میباشد
  • عدم اعتیاد به سیگار یا هر گونه ماده مخدر
  • داشتن آرامش و صبر
  • علاقه مند بکار در حوزه مراقبت از کودک
  • مقید بودن به نظم و رعایت قوانینی که والدین وضع نموده اند
  • تجربه و سابقه درخشان در انجام فعالیت در حوزه کودک
  • داشتن مدارک و گواهی های مربوط به مهارت در این حوزه شغلی
  • مسلط به مهارت یاری های اولیه با مدارک معتبر

وظایف مادریار چیست؟

اینکه مادریار چه کارهایی را انجام میدهند را والدین تعیین میکنند.اما بهتر است قبل از شروع به کار کردن مادریار با او درباره میزان وظایفش صحبت کنید. در پایین یک سری از وظایفی که مادریاران میتوانند در آن کمک کنند آورده شده:
  • بازی با بچه ها
  • تهیه غذا برای کودکان
  • تهیه آبمیوه
  • تهیه غذای کودک
  • جمع کردن وسایل کودکان
  • دسته بندی اسباب بازی های کودکان
  • انجام کار دستی
  • حمام کودکان
  • کمک به کارهای خانه
  • فرزندان خود را به بازی ببرید و در محیط اطراف خانه قدم بزنید
  • به کودکان بزرگتر در انجام تکالیف کمک کنید


تفاوت مادر یار و کودک یار در چیست؟

تفاوت مادر یار و کودک یار در چیست؟

همانگونه که بیان شد ۱ مادریار حوزه مسئولیت هایی زیاد وسیعی دارد که از انجام امور منزل تا امور مربوط به کودک را شامل میشود و دامنه این فعالیت براساس توافقی میباشد که بین مادر یار و والدین کودک انجام میشود . ولی کودک یار بیش از این که به امور منزل مشغول گردد مسئولیت رسیدگی مستقیم به امورات مربوط به کودک را بر عهده دارد و تنها اموری از منزل به عهده او میباشد که مربوط به رفاه و آرامش کودک دارد. همچون استحمام و غذا دادن به کودک

مادر یار کیست و چه وظایفی دارد؟


اطلاعاتی که لازم است دراختیار مادر یار قرار داده شود :

مراقب کودک باید راه ارتباطی مستقیم و قابل دسترسی برای ارتباط با والدین کودک داشته باشد. او باید بتواند در هر شرایطی بدون هیچگونه مشکلی بتواند با والدین کودک ارتباط برقرار نماید و شرایط کودک را به آنها گزارش دهد
آیا انجام کارهایی در منزل با ممنوعیت روبرو است به عنوان مثال آِیا استفاده از تلویزیون مجاز است؟ اگر کودک در سن راه رفتن است آیا قسمتهایی از منزل وجود دارد که از نظر والدین حضور کودک در آنجا خطرناک و ممنوع باشد ؟
آیا اجازه بیرون بردن کودک ( به پارک یا کلاس آموزشی ) به مادر یار داده می شود ؟
آیا کودک به مواد غذایی یا شیمیایی یا دارویی خاصی حساسیت دارد ؟
آیا کودک لازم است داروی خاصی را در ساعات معین استفاده نماید؟
محل جعبه کمک های اولیه در منزل کجاست ؟
در صورتیکه چند فرزند در خانه حضور دارد مسئولیت چند کودک با مادر یار است ؟